Wydarzenia

Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej „ Z ekologią za pan brat”

W roku szkolnym 2020/2021 w klasach 1-3 realizowana była innowacja pedagogiczna pt. „Z ekologią za pan brat”. Opracowanie programu innowacyjnego  „Z ekologią za pan brat” miało na celu wyposażyć dzieci w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć im świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania wobec ochrony środowiska.

W miesiącu październiku odbyły się pierwsze zajęcia, na których uczniowie mieli okazję poznać ich tematykę i działania jakie będą podejmować w ramach programu innowacyjnego. Dowiedzieli się również, że są częścią przyrody-bogactwa natury i  pełnią bardzo ważną funkcję w środowisku. W tym miesiącu została ogłoszona również zbiórka surowców wtórnych; zakrętki, akcja z klejem Amos.

W kolejnych miesiącach realizowane były następujące tematy  i działania:

– Jesteśmy częścią przyrody-bogactwa natury

– Wyjście do lasu połączone z obserwacją otoczenia

– Dbamy o zwierzęta – zwierzęta chronione w Polsce

– Ekologia – ważna sprawa

– Czyste powietrze: Smog czy Smok?

– Pstryczek Elektryczek – O tym jak oszczędzać prąd

– Oszczędzamy wodę

– Porządek w śmieciach? Segregujemy!

– Zabawka ekologiczna- praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych

– Rośliny chronione w Polsce

– Drugie życie podkoszulka

– Zasady ekologiczne savoir-vivre- podsumowanie zajęć

Dokonywano ewaluacji podejmowanych działań poprzez:

– bieżąca obserwację wiedzy i dokonań uczniów,

– osiągnięcia, sukcesy, porażki uczniów w czasie zajęć i aktywności objętych programem,

–  analizę i ocenę prac wykonywanych podczas zajęć (plakaty, opisy, projekty, wytwory plastyczno-techniczne), – umieszczanie relacji fotograficznych  prac, wytworów na stronie szkoły,

– przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej wśród rodziców i uczniów uczestniczących w zajęciach.

Efekty

– innowacja pedagogiczna realizowana w Zespole Szkół nr 3 w Przytkowicach w klasa 1-3 w roku szkolnym 2020/2021 przyczyniła się do wzrostu świadomości ekologicznej wśród dzieci i rodziców,

– rozwijania poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko, gotowość ratowania planety poprzez wdrażanie w codzienne życie  postaw proekologicznych,

– przenoszenia dobrych wzorców i nawyków ekologicznych ze szkoły do środowiska rodzinnego.

– biorąc udział w akcji kleju Amos, dzieci spełnili warunki tej akcji
 i otrzymali 60 klejów oraz możliwość dalszego udziału w akcji,

– wzbudzania poczucia świadomości, że działając w grupie, możemy więcej zdziałać dla naszej planety,

– uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę na temat; lasu, roślin i zwierząt chronionych, mieli sposobność bezpośredniego świadomego kontaktu
z przyrodą,

– budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój poznawczy i twórczy swoich uczniów.

Wnioski:

            Z przeprowadzonej ankiety wśród rodziców i dzieci wynika, że tego typu zajęcia w szkole są potrzebne, dzieci chętnie w nich uczestniczą i dzielą się zdobytą wiedzą. Tematyka zajęć była interesująca a przygotowanie materiałów potrzebnych na zajęcia nie było uciążliwe. Ponadto  dzieci wyraziły chęć stosowania zachowań proekologicznych w życiu codziennym. Podczas realizacji projektów, prac  uczniowie wykazywali się kreatywnością i ogromnym zaangażowaniem a umieszczanie relacji z poszczególnych zadań podejmowanych w ramach innowacji na stronie internetowej szkoły  przyczyniło się do budowania pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich uczniów. Dzieci wyraziły również  chęć udziału w innych zajęciach, gdyż dzięki nim można się więcej nauczyć, poszerzyć wiedzę o otaczającym świecie i spędzić przyjemnie czas wśród rówieśników.

Uwieńczeniem innowacji było wręczenie dyplomów wszystkim uczestnikom zajęć.

Grażyna Zwierz

https://photos.app.goo.gl/vTbxZawMzNSnBp8Y9

  • Posted on lipiec 3, 2021 - 8:27 pm
  • By admin
  • Posted in


© Created by Jocker™